Dråbefotografering

Vi kender dem. Dråberne, der rammer asfalten eller fliserne på fortovet. Når det øser kraftigt, ser vi de typiske skomagerdrenge, der springer op. Men det hele sker i løbet af en så kort brøkdel af et sekund, at vi ikke kan nå at opfange, hvad der egentlig sker.Vi har set dråber fra vandhanen, når de rammer stålvasken. Flødedråber, når de rammer kaffen. Mælkedråber, der forenes med teen. Vi ved, at der sker et eller andet, når en dråbe ramme en overflade – men hvad?

Hvis det bare en gang er lykkedes virkelig at se, hvad der sker, når en vanddråbe rammer en vandoverflade eller når to dråber kolliderer, så er det svært ikke at blive fascineret. En amerikansk dråbefotograf skrev engang: Det er som at gense en gammel bekendt, man aldrig har mødt.

Galleriet viser dråbebilleder, der er optaget med eksponeringstider på mellem 1/20.000 og 1/40.000 del af et sekund. Selv det mest moderne digitale spejlreflekskamera kan ”kun” præstere eksponeringstider på 1/8.000 sek. Det er derfor nødvendigt at anvende en anden teknik end den, som et kamera umiddelbart kan tilbyde.

Jeg optager mine dråbebilleder i et mørkt rum, hvor jeg lader kameraet stå åbent. Eksponeringstiden bliver i stedet bestemt af den tid, som det tager en flash at levere sit lysglimt. Hvis flashudladningen fra en speedlite er maksimal, så afleveres udladningen på ca. 1/ 1.000 sek. (afhængig af flashfabrikatet), og det er uinteressant i denne forbindelse. Hvis udladningen derimod reduceres til 1/128 af den maksimale udladning, så afleveres denne på ca. 1/40.000 sek., og det er tilstrækkelig hurtigt til at fastfryse fx kollisionen af to dråber.Problemet er så bare at udløse flashen i netop den brøkdel af et sekund, hvor fx to dråber kolliderer i det i øvrigt mørke rum. Men det er en helt anden historie.

Mælkedråber
Mælkedråber er forholdsvis lette at arbejde med. Jeg arbejder fortrinsvis med minimælk, der har en passende høj overfladespænding og en fin elasticitet. Mælkedråberne kan farves med fx frugtfarve eller belyses med forskellige farver lys. Det giver mulighed for mange interesante fotografier, som alle er unikke. Det er umuligt at lave to dråbefotografier, der er fuldstændig ens.

Vanddråber
Overfladespændingen, der holder sammen på vanddråberne, er høj, men vanddråber er mere levende at arbejde med end mælkedråber. Derfor tilsætter jeg ofte lidt glycerin, som giver vandet mere fylde. Vand kan – ligesom mælk – farves med frugtfarve eller belyses med forskellige farver lys.

 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>